lördag 15 augusti 2009

Två välkomstskyltar målade

Jag var nere på stan här i Reykjavik och promenerade med Olivia och gick in i en affär som sålde målarfärger, tavelramar och diverse pysselgrejer och hittade två hjärtan som jag genast köpte. Tänkte att det skulle passa fint som välkomstskyltar på dörren.
Sedan satte jag igång med den första som blev i grönt. Eftersom jag aldrig riktigt gjort sådant här förut så blir det som det blir. Det är svårt att göra fel. Men det går faktiskt måla över. Jag ångrade mig faktiskt när jag var nästan klar å målade över ett par fula blommor i grönt igen (grundfärgen) och gjorde lite blad där istället. Det går se om man tittar noga. Det är så tjock med färg just där. Iallafall så blev skylten rätt fin. En aning plottrig. Jag ville få plats med så mycket på den och sen blev välkommen texten rätt liten, haha. Nästa gång blir det till att köpa större hjärtan.

Så här blev våran välkomstskylt som numera sitter på ytterdörren:



Den andra skylten gjorde jag klart idag och den blev blå. Det var nämligen så att igår blev vi nedbjudna till grannen på födelsedagsparty. Petur fyllde 1 år och sedan fyllde pappan Eggert nyss år så dom hade gemensamt födelsedagskalas. Det var lite kort varsel eftersom hon traskade upp igår eftermiddag och bjöd ner oss idag. Men då kom jag på att jag målar skylten till dom som dom kan sätta på ytterdörren eller Peturs dörr. Jag skulle förstås skrivit Petur på den men då hade det inte varit till hela familjen. Visst det hade vart kul å få en leksak men nu råkade det inte bli så. Jaja! Han fick så mycket andra leksaker av släkten ändå. Det är förresten ett isländskt par så jag fick ju skriva på isländska som alltså är velkominn. Inte så olikt svenskan. Jag tycker nog att denna skylt blev aningen bättre. Inte lika plottrig som första. Övning ger bättre resultat helt enkelt. Men inte perfekt, för det är aningen tomt i vänstra hörnet. Jag borde kanske skrivit Velkominn lite längre upp till vänster. Här är iallafall resultatet:



Nu ska jag väl fortsätta på mina 2 andra skyltar, som jag hade tänkt skriva Olivia och sovrum på. Men det blir inte idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar