lördag 3 oktober 2009

Fortsättning på bricka och kruka i glasmosaik

Nu kommer fortsättningen på glasmosaikprojekten jag har hållit på med. Jag är klar med brickan och krukan. Krukan blev fin tycker jag. Men ok den påminner lite om badrum. Brickan blev lite bättre än krukan. Jag behövde ju inte bryta några bitar där heller. Men summa summarum blev allt faktiskt fint för att vara mina första glasmosaikprojekt.

Efter att glasmosaikbitarna var pålimmade både på brickan och krukan så var det dags att blanda fogmassan. Jag hade 1kg vilket var lite för mycket. Det hade nog räckt med 500g. Men eftersom allt låg färdigt i en hink (finns att köpa på Panduro) så använde jag allt. Det var bara att sätta till 3 dl vatten och röra kraftigt med en pinne (sprang ut och plockade en grov gren). OBS! Ha handskar på och undvik att få pulvret i ögonen, vilket är lätt eftersom det blir en reaktion när man har i vattnet, allt blir varmt och pulvret flyger upp lite i luften. Kan vara bra att ha skyddsglasögon, vilket jag hade.
Sen när massan är som tandkräm ungefär är det dags att stryka ut den över mosaiken.
Ta en slickepott och stryk (fogmassa diagonalt) över bitarna och för ner den gradvis.



När du tycker att det verkar vara klart vänta ca 30 minuter och ta sen en disksvamp och torka av överflödig fog.



Sen är det bara vänta 12h ungefär och allt har stelnat. Titta annars på förpackningen så står det antagligen beskrivet där.

Nästa dag såg brickan ut så här:



Och så här såg krukan ut:



Och det var allt för den här gången. Jag är nöjd med resulatet. Det var kul att testa något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar