lördag 3 oktober 2009

Tänkte sy ett överdrag till en pöl (cylinder kudde) att ha i vardagsrummet

Jo jag tänkte sy ett överdrag till en sådan där cylinder kudde (pöl), som jag köpt på IKEA för länge sedan. Det fanns inte så många överdrag att välja på då, så jag köpte ett vit rött randigt som inte alls är fint och inte alls passar in i vardagsrummet, som går i gröna toner.

Så nu har jag bestämt mig för att sy ett nytt överdrag i flera olika tyger. Köpte lite tyger på IKEA, det var billigt och enkelt här på Island. Det finns inte så stort utbud av tyger här och dom är ganska dyra på tygaffärerna. Men man kan även köpa tyger på Rumfatalagerinn (som motsvara JYSK i Sverige).

Nu har jag klippt ut bitarna som jag tänkte använda. Kudden är 80 cm lång och jag använder mig av 5 bitar, vilket betyder att bitarna är 18 cm breda (inklusive sömsmån på 2x1 cm). Sedan blev det 2 ändbitar med 18 cm bredd de också. 4 cm på dessa bitar viks in och man syr en kanal för att trä in ett band och dra ihop och andra sidan blir då alltså 1 cm sömsmån. Omkretsen på kudden är ca 80 cm och jag gjorde längderna 80 cm långa, vilket kanske blir lite tight med sömsmånen, men jag tror det blir bra.

Så här tänkte jag sätta ihop bitarna:



Men det får bli imorgon. Jag kan inte sätta igång symaskinen nu. Så imorgon lägger jag upp en bild på resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar